Який господар, такий і дім

Журналістів Рубіжного познайомили з ходом реформування системи управління житловим фондом міста

20 лютого Рубіжанська міська рада організувала проведення прес-туру «ОСББ – шлях до підвищення якості життя рубіжан». Головна мета – ознайомити ЗМІ із завданням міської ради щодо реформування системи управління житловим фондом міста.
Представники мас-медіа мали можливість поспілкуватися із заступником міського голови Богданом Пономарьовим, який розповів про законодавчу базу, що передбачає право співвласників багатоквартирних будинків самостійно приймати рішення з питань утримання спільного майна. Долучився до прес-туру директор комунального підприємства «Муніципальний сервіс» Ігор Безгубенко.
Журналісти наочно побачили, як функціонують та чого досягли рубіжанські ОСББ «Лісне-48», «Володимирська-46» та «Нове життя-28», а також поспілкувалися з мешканцями будинків.
Завершився прес-тур брифінгом секретаря Рубіжанської міської ради Анатолія Бусєнкова, який відповів на нагальні питання представників ЗМІ.

Наша мета – доступно та зрозуміло пояснити складні речі

Відкинувши зайву скромність, ми хочемо пояснити: «Рубіжанські новини» – головне видання територіальної громади. Ніде, крім нашої газети, ви не прочитаєте про те, що насправді відбувається у Рубіжному. Ми завжди інформуємо про актуальні, злободенні проблеми нашого життя. Наша мета – доступно та зрозуміло пояснити складні речі. Ми не уникаємо важких тем, але пояснюємо читачам неупереджено та зрозуміло, що відбувається, чого очікувати далі, розповідаємо про приклади змін на краще, гостро критикуємо те, що ускладнює наше життя.
Отже, сьогодні «Рубіжанські новини» розповідають про те, що дає реформа ЖКГ «пересічним громадянам», чому варто створювати об’єднання співвласників будинків, як ОСББ можуть змінити та підвищити якість життя рубіжан. В черговий раз мусимо повторити: наша журналістська мета не піар влади, як такої, а використання подібних інформаційних приводів для прискіпливого аналізу діяльності влади, висвітлення проблем та перспектив розвитку міста. Людям замало сухих інформаційних повідомлень. Читачі газети «Рубіжанські новини» мають право і хочуть знати більше.

Про «вічні проблеми» та реформи

Співвласники житлових будинків завжди нарікають на погану якість комунальних послуг та відсутність будь-якої відповідальності виконавців цих послуг перед споживачами. Проблеми «вічні»! Хіба ви, шановний читачу, не чули таких нарікань: «Погано прибирають територію біля будинків», «Не працює ліфт», «Брудно у під’їзді», «Перегоріли лампи на сходах», «Комунальники ні за що не відповідають», «Влада нас завжди відфутболює» тощо.
В той же час співвласники не хочуть нічого робити для зміни ситуації – «бо важко і все одно нічого не зміниться…». Хоча під лежачий камінь вода не тече.
Тепер декілька слів про реформу та можливості, які вона надає. Нині в Україні триває масштабна реформа, яка дає кожному українцю, що мешкає в багатоквартирному будинку, шанс на більш комфортне та економне життя. Річ у тім, що змінився сам принцип управління багатоквартирними будинками. За словами Богдана Пономарьова, тепер мешканці будинків можуть самостійно обрати форму управління, а також надавача послуг.
У 2015 році в рамках реформи сфери житлового господарства було прийнято Закон України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку» та у 2017 році прийнято нову редакцію Закону України «Про житлово-комунальні послуги», за якими власники квартир багатоквартирних будинків отримали право самостійно приймати рішення з питань утримання спільного майна в багатоквартирному будинку та обирати форми управління будинком. Кожний співвласник несе зобов’язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки.
Отже, проведення капітального ремонту будинку та його фінансування є обов’язком співвласників багатоквартирного будинку (власників квартир та нежитлових приміщень у цьому будинку) з моменту набуття у власність квартир чи нежитлових приміщень шляхом приватизації, купівлі тощо.
Як повідомив Богдан Пономарьов, закон надає можливість вільно обрати одну із трьох форм управління багатоквартирним будинком, а саме:
— самостійне управління багатоквартирним будинком співвласниками;
— Управління багатоквартирним будинком управителем (керуючою компанією);
— Управління багатоквартирним будинком об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ).
Прийняття рішень щодо управління будинком та процедурні питання проведення зборів співвласників врегульовані українським законодавством.
Таким чином, завдяки реформі у сфері житло-комунального господарства, після обрання форми управління, саме співвласники повинні нести відповідальність за стан свого будинку та його майбутнє. Однією з форм організації управління будинком є створення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ). Тобто створення ОСББ – один з варіантів вирішення проблеми якісних житлово-комунальних послуг.

Що таке ОСББ?

Що таке ОСББ – це об’єднання власників житлових та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку для спільного управління житловим будинком, місцями загального користування та прибудинковою територією.
ОСББ може самостійно: визначати рівень квартирної плати; визначати розмір внесків на утримання будинку; визначати черговість проведення поточного ремонту і контролювати його якість; визначати структуру управління будинком; контролювати безпеку проживання у будинку та використання прибудинкової території та інше.
Які закони регулюють діяльність ОСББ? Де можна дізнатися про це більше? В першу чергу, перед створенням ОСББ необхідно ознайомитися з основною законодавчою базою. Закони України: «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 № 2866-III, «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 № 417-VIII, «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV, «Про приватизацію державного житлового фонду» від 19.06.1992 № 2482-XII.
Стануть у нагоді також накази Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України: «Про затвердження Типового статуту об’єднання співвласників багатоквартирного будинку та Типового договору відносин…» від 27.08.03 р. № 141; «Про внесення змін до Типового статуту об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 23.09.2015 № 238;

Що маємо у Рубіжному?

Процес створення ОСББ у місті розпочався в 2006 році. І хоча налічується 50 ОСББ в 53 житлових будинках, кількість ОСББ у Рубіжному зростає досить повільно. У 2019 році створено лише 2 нових об’єднання.
Чому люди не поспішають створювати ОСББ? За словами Богдана Пономарьова, однією з причин повільного створення ОСББ є незадовільний технічний стан будинків (покрівля, внутрішні мережі, фасад, прибудинкова територія та інше), а також відсутність активних та відповідальних мешканців, які б могли взяти ініціативу у свої руки.
Власники будинків не готові брати на себе відповідальність за будинки, які мають значну зношеність та потребують виконання капітального ремонту, остерігаються залишитися без допомоги наодинці з проблемами будинку, а в багатьох випадках просто не бажають, тому продовжують чекати капітального ремонту від підприємства – надавача послуг та міської влади.
Під час проведення інформаційного дня, журналісти дізналися, що станом на 01.01.2020 житловий фонд міста Рубіжне складається з 428 будинків, з яких: ОСББ – 50 одиниць (53 багатоквартирних будинки), в управлінні КП «Муніципальний сервіс» (призначений за результатами конкурсу) – 299 будинків; в управлінні ТОВ КК «Домком Рубіжне» (обраний співвласниками самостійно) – 15 будинків, рішення про форму управління співвласниками не прийнято – 61 одноповерховий будинок.
Відповідаючи на запитання журналістів щодо обрання співвласниками у якості управителя ТОВ КК «Домком Рубіжне», заступник начальника управління житлово-комунального господарства Ганна Ладиченко підкреслила, що існує певна процедура, яка чітко регламентована і контролюється управлінням житлово-комунального господарства, тому мешканцям будинків, у разі виникнення якихось питань з цього приводу, слід звертатися до УЖКГ.
Богдан Пономарьов повідомив, що на сьогоднішній день керівники ОСББ та бухгалтери не отримують зарплати, а працюють на громадських засадах. Все це прописано у Статуті ОСББ. Втім, ніхто не забороняє мешканцям будинків платити своїм керівникам. Головний закон ОСББ – це його Статут.
Розмова журналістів із директором комунального підприємства «Муніципальний сервіс» Ігорем Безгубенко дала відповіді на питання, що виникли під час прес-туру. Він розповів про те, чим відрізняється керуюча компанія та ОСББ. Зосередився на плюсах та мінусах різних форм управління будинками. Проте, головне – консолідація зусиль співмешканців будинків.

Докладно та зрозуміло про гроші

Сьогодні влада Рубіжного вважає одним із пріоритетних напрямків реформування житлово-комунального господарства міста Рубіжне запровадження ефективних форм управління житловими будинками, насамперед, це – створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Журналістам повідомили, що міська влада постійно реалізує комплекс відповідних заходів, а саме: інформаційно-роз’яснювальна робота, семінари, тренінги, консультації, участь у зборах мешканців та роз’яснення переваги колективного управління житлом.
Як повідомили представникам ЗМІ, суттєвим чинником підтримки ОСББ є матеріальна допомога – з міського бюджету Рубіжного щороку виділяються кошти на проведення ремонтних робіт в житлових будинках: 2015 рік – 530 тис. грн, 2016 р. – 139 тис. грн, 2017 р. – 684 тис. грн, 2018 р. – 361 тис. грн, 2019 р. – 184 тис. грн.
Скажемо відверто, 184 тисячі — це копійки! І щоб не говорила влада, коштів з місцевого бюджету явно не вистачає. Є ідея про «співфінансування капітального ремонту в багатоквартирних будинках». Проте будь-яка ідея потребує «живих» коштів! В іншому випадку — «Грошей немає, але ви тримайтеся!».
Таким чином, коли ми говоримо про ОСББ, варто зауважити, що є три основні джерела фінансування: це — квартплата мешканців, гранти та допомога місцевого бюджету.
Між тим, за словами мешканців ОСББ за адресою Пушкіна, 28, у місцевої влади для них коштів у минулому році не знайшлося. Люди із цього будинку зауважили, що деякі проблемні питання вирішити неможливо, «бо дуже дорого, а у нас живуть самі пенсіонери».
Звісно, тут можна скористатися державною програмою «теплих кредитів», але за цією адресою живе тринадцять мешканців – всі похилого віку з пенсією по дві тисячі гривень… Тож доведеться шукати інші джерела фінансування… Місцева влада пообіцяла, що в поточному році допомагатиме…

Позитивні приклади

З числа створених, ефективно працюють ОСББ «Будівельників-12а», ОСББ «Єдність-Рубіжне», «Горького-11», «Оберіг-17», «Володимирська-46», та деякі інші.
Як повідомив Богдан Пономарьов, в будинках ОСББ підтримується порядок на прибудинкових територіях, в більшості будинків відремонтовано конструктивні елементи, вентканали, системи водопостачання та водовідведення.
Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків тісно співпрацюють з комунальними підприємствами в питаннях отримання послуг з водопостачання та водовідведення, з вивезення твердих побутових відходів та інших послуг на умовах договірних відносин.
«Досвід створених об’єднань співвласників багатоквартирних будинків у місті Рубіжне свідчить про те, що завдяки спільному прийняттю рішень оперативніше вирішуються питання щодо утримання будинків, під’їздів, ремонту мереж електропостачання, теплопостачання, ремонту систем водопостачання та водовідведення, здійснюється впровадження енергозберігаючих заходів, співвласники отримують більш якісні житлово-комунальні послуги», – підкреслювали всі доповідачі – керманичі Рубіжного.

Люди говорять

Що можуть зробити мешканці ОСББ? Створивши своє об’єднання, аби господарювати у своїх домівках самостійно, всі разом виходять на прибирання прибудинкової території, тим самим згуртовуючись.
Розмір внесків (тариф, ціна) для свого ОСББ мешканці встановлюють самостійно. Сплачують люди не більш, ніж мешканці будинків, де є управитель. Тобто, власники розумно спрямовують власні кошти. Співвласники ОСББ дбають про добробут житлових будинків не на словах, а насправді. Життя стає комфортнішим.
Таким чином, мешканцям будинку надані права і відповідальність щодо організації умов утримання спільного майна будинку.
Журналісти ознайомилися із досвідом функціонування ОСББ «Лісне-48», «Володимирська-46» та «Нове життя-28», де мали можливість не лише на власні очі побачити результати роботи об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, а й поспілкуватися з їх мешканцями.
Варто навести думки, якими поділилися мешканці ОСББ.
ОСББ «Нове життя-28» зареєстроване у грудні 2018 року. До ОСББ входить двоповерховий будинок за адресою вулиця Пушкіна, 28. Кількість квартир – 8, загальна площа 447 кв. метрів. І хоча голова ОСББ Олександр Вікторович Мошкін з поважних причина був відсутній, мешканці ОСББ показали і розповіли все. Загальний висновок – мешканці задоволені тим, що створили ОСББ – «принаймні тепер ми знаємо, куди витрачаються наші кошти».
Будинок старий, з 50-х років, багато комунікацій потребує заміни. Фарбують, прибирають, займаються благоустроєм самі мешканці. Тут мешкає 13 осіб похилого віку. Є проблеми, які вирішити самостійно не можливо. Так наприклад, обладнати утеплення фасаду коштує непід’ємну суму – 420 тисяч гривень, димоходи руйнуються, покрівля тече. Відповіді з міськвиконкому стандартні: «На жаль, у міському бюджеті коштів для капітального ремонту покрівлі та димоходів у будинку по вулиці Пушкіна, 28 не передбачено. Ваші звернення будуть взяті до уваги».
Інша проблема будинку по вулиці Пушкіна, 28 — так звана «економія»: мешканці відмовилися від використання електрики у місцях загального користування. Ну, як відмовилися? Просто викрутили лампочки! І що з того? Виставили їм попередні управителі рахунок на 8 тисяч гривень. Вирішення проблеми тепер через суд…
Фахівці запевняють, що, чим більше квартир входить до ОСББ, тим краще – гуртом, як кажуть, можна впоратися з усіма труднощами.
ОСББ «Лісне-48» зареєстроване у червні 2016 року. До ОСББ входить будинок за адресою вулиця Володмирська, 48. Кількість квартир – 106, загальна площа квартир – 7516 кв. метрів. Голова ОСББ – Сергій Олександрович Ухов.
Журналістів зустріла місцева активістка, людина з активною громадською позицією, член правління ОСББ «Лісне-48» Вікторія Вікторівна Калужина. Вона з гордістю та непідробною радістю показала журналістам, які зміни відбулися після створення ОСББ. Журналісти побачили багато цікавого – альпійська гірка (тобто квітник) на місці колишнього сміттєзвалища, замінено «ливньовки», відремонтовано фасад, встановлено нові вікна, створено дитячу кімнату в підвалі. Завдяки народному депутату Сергію Вельможному мешканці будинку та їх діти мають дитячий майданчик.
На питання «Який ваш секрет успішного управління будинком?» Вікторія Вікторівна сказала, що секрету ніякого немає: «Лише робота, робота, робота! Все це зроблено мешканцями нашого будинку!».
Поки ми спілкувалися з представниками ОСББ «Лісне-48», до нас підійшли мешканці сусіднього будинку по вулиці Володимирська, 46 Олександр Самойлов з дружиною. Вони також розповіли про переваги створення ОСББ «Володимирська-46». За їх словами, об’єднання співвласників – це єдиний варіант наведення порядку у будинку та на прибудинковій території.
ОСББ «Володимирська-46» також зареєстроване у червні 2016 року. До ОСББ входить дев’ятиповерховий будинок за адресою вулиця Володимирська, 46. Кількість квартир – 143, загальна площа квартир – 10258 кв. метрів. Голова ОСББ – Любов Володимирівна Галич.
Загальний висновок з того, що побачили журналісти, простий: «Який господар, такий і дім!». Коли справи йдуть успішно, люди більш масштабно наводять лад: замінюють стару електрику на більш сучасну, енергозберігаючу, фарбують під’їзди, проводять заміну систем водопостачання та водовідведення в місцях загального користування. Люди радіють, що труби тепер в порядку, замінено заглушки, крани, клапани. В підвальних приміщеннях сухо та чисто.
Найбільш дієвим способом заохочення мешканців до створення ОСББ є допомога ОСББ через надання фінансової допомоги з міського бюджету на поточні ремонти та можливе співфінансування робіт з капітального ремонту основних конструктивних елементів будинку.
На думку місцевої влади, важливим фактором також є забезпечення прозорості і відкритості при наданні фінансової допомоги з міського бюджету. Механізм надання фінансової допомоги ОСББ потребує вдосконалення. Наявність великої кількості скарг від членів ОСББ свідчить про доцільність залучення їх до безпосереднього контролю за вартістю та якістю ремонтних робіт у будинку.

На чому наголошує влада?

Завершився прес-тур брифінгом секретаря Рубіжанської міської ради Анатолія Бусєнкова.
На чому він зосередився? Перш за все, Анатолій Бусєнков наголосив на тому, що найефективніший спосіб управління житловим будинком — це створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків – ОСББ. Про це свідчить досвід не тільки Рубіжного, а й інших міст України.
За словами Анатолія Бусєнкова, ОСББ може забезпечити відповідальне утримання та комфорт мешканців. Разом з тим, він сказав і про проблеми: фізичне старіння житлових будинків та, як наслідок, зростання витрат на їх утримання. Для вирішення цього питання єдиний вихід – допомога співмешканцям в утриманні будинків та прилеглих територій. Анатолій Бусєнков пообіцяв сприяти цьому, шукати інші джерела, зокрема, з боку міжнародних донорів.
Редактор газети «Рубіжанські новини» Софія Лавренюк зауважила, що під час відвідування ОСББ люди скаржилися на те, що «місцева влада займається відписками», «грошей немає», «ви самостійні – робіть, що хочете» і, як депутат міської ради та журналіст розповіла про факти та проблеми, що є у об’єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Анатолій Бусєнков посилався на статистику допомоги. Проте вона невтішна, а за останні два роки кількість коштів, які виділялися з міського бюджету на підтримку ОСББ, постійно зменшувалася. Завжди знаходилися інші, більш важливі пріоритети. Анатолій Бусєнков впевнений, що оскільки ОСББ – єдиний шлях ефективного утримування будинків, то порочна практика фінансування за залишковим принципом має бути змінена. Він також зауважив, що сьогодні не існує державних програм підтримки ОСББ, це фінансове навантаження покладено на місцеві бюджети та благодійну допомогу міжнародників. Втім, одним з джерел можливої підтримки ініціатив щодо енергоефективності в житловому секторі є державна установа Фонд енергоефективності.
Із вересня 2019 року розпочався прийом заявок від ОСББ на участь у програмі з енергомодернізації багатоквартирних будинків “Енергодім”, яка передбачає часткове відшкодування витрат на заходи з енергоефективності у розмірі 40% вартості прийнятних заходів/робіт для пакета «Легкий» та 50% для пакета «Комплексний». Програма Фонду енергоефективності реалізовується у співпраці з Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC), Deutsche Gesellschaft für Internatio-nale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та Програмою розвитку ООН (ПРООН).

«Шукайте і знайдете, стукайте і відчинять вам!»

Але є деякі нюанси. Прем’єр-міністр Олексій Гончарук запевняє, що у поточному році Фонд енергоефективності запрацює на повну потужність, але в 2020 році термомодернізують лише 1000 будинків. Звісно, що це дуже мало, але це — початок. Втім, як ви гадаєте, скільки заявок подано від Луганщини, скільки згадувань на сайті про нашу область? Нуль! Чому так? Відповідь очевидна: на Луганщині, у тому числі у Рубіжному, ніхто не квапиться.
Просто факт: у термомодернізованому та нетермомодернізованому будинку платіжка може відрізнятися на 60 відсотків.
Площа ОСББ у Рубіжному складає лише 12% від загальної площі багатоквартирного житлового фонду міста. Чому тільки 50 ОСББ? Яка причина? За словами Анатолія Бусєнкова, цьому є декілька пояснень – бракує професійних фахівців, які хотіли б взяти на себе відповідальність за багатоквартирний будинок, за гроші сусідів; низька якість послуг «люди не бачать послуг» та не хочуть оплачувати неіснуючі послуги; погана комунікація з населенням та, відповідно, недовіра мешканців; низький рівень допомоги ОСББ з боку місцевої влади; велика кількість покинутих квартир, тобто тих, у яких немає постійних мешканців (загалом близько 2500 квартир у Рубіжному).
Проте всі проблеми можна подолати! А щодо підтримки об’єднаннь співвласників, то Рубіжанська міська рада планує надавати її і надалі. Про те, як це буде відбуватися на практиці, читайте у газеті «Рубіжанські новини».

Що робити, якщо ви вирішили стати господарем?

Насамперед, якщо ви готові взяти відповідальність за стан свого будинку та створити ОСББ, вам необхідна команда. Команда – це ваші сусіди, які так само, як і ви, зацікавлені в тому, щоб у будинку був порядок, і з кожним роком він ставав все кращим та ефективнішим. Після того, необхідно створити ініціативну групу (не менше трьох власників квартир у вашому будинку).
Наступні етапи такі: ознайомитися із законодавством щодо створення ОСББ; провести роз’яснювальну роботу з мешканцями; сформувати списки усіх власників житлових/нежитлових приміщень; створити проект статуту майбутнього ОСББ; ознайомити власників з положеннями статуту; скликати та провести установчі збори; зареєструвати ОСББ. Коли ви зібрали необхідну кількість голосів та оформили всі документи, необхідно зареєструвати ваше ОСББ як юридичну особу. Це можна зробити як в ЦНАПі, так і у нотаріуса. Первинна реєстрація юридичної особи є безкоштовною. Після державної реєстрації вашого ОСББ необхідно подати заяву до Державної податкової інспекції для отримання статусу неприбуткової організації.
Де вам допоможуть? У Рубіжанській міській раді, у Центрі надання адміністративних послуг.
Процес створення ОСББ – досить простий та зрозумілий. Тому не треба боятися відповідальності та варто, врешті-решт, розпочати зміни на краще!