Віталій Сурай: «Якість комунальних послуг – зона відповідальності місцевої влади. А область завжди готова прийти на допомогу»

Для розвитку будь-якої сфери потрібні грошові вкладення. Найменше їх останні десятиріччя вкладалося в житлово-комунальний сектор. На Луганщині ситуацію посилила війна і окупація частини території. Наразі інвестиції йдуть активно, але, враховуючи нинішній стан ЖКГ, їх потрібно набагато більше. Як відновлюється комунальна сфера області зараз, які проєкти готуються на найближчу перспективу розповів Віталій Сурай, директор Департаменту ЖКГ Луганської облдержадміністрації.

– Розкажіть про інвестиції в сферу ЖКГ області.
– Інвестиції у сферу ЖКГ йдуть постійно, з різних джерел. Найближчі нові проєкти пов’язані зі сферою водопостачання та водовідведення. На сьогодні в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України, що фінансується Європейським інвестиційним банком, вже підписано угоди на суму у 8,482 млн грн з МКП «Сватівський водоканал», ще на 36 млн грн з КП «Рубіжанське ВУВКГ».
– На які саме цілі будуть використані кошти?
– У Сватовому роботи будуть пов’язані з фінансуванням комплексного проєкту з капітального ремонту аварійних ділянок водопровідних і каналізаційних мереж, а в Рубіжному відбудеться велика реконструкція очисних споруд.
– Тобто Рубіжне нарешті вирішить проблему з транспортуванням стоків до очисних споруд?
– Наразі Департаментом ЖКГ проводяться роботи з реконструкції каналізаційної насосної станції, що розташована на перехресті вулиць Студентської та Померанчука, що дозволить виключити транспортування стоків по аварійному каналізаційному колектору. Процес наразі – на завершальній стадії.
До речі, будівництво насосної станції розпочинали ще до 2000 року. Об’єкт будували, «заморожували». До початку війни, у 2012 році, управління ЖКГ Луганської облдержадміністрації знову взялося за будівництво, але завадили військові дії. І у 2017 році ми повернулися до процесу, щоб нарешті завершити об’єкт. Бо питання є стратегічно важливим для міста – аварійну ситуацію з транспортуванням стоків потрібно вирішити. Сподіваюся, до листопада цього року ми вже введемо КНС в експлуатацію.
– Які ще проєкти наразі реалізуються в сфері ЖКГ області?
– Наразі тривають роботи за дворічним проєктом на Білогорівському водогоні, який перебуває на балансі ЛКСП «Лисичанськводоканал», вартістю 64,485 млн грн. Там прокладений новий водогін довжиною майже 6 км, залишається провести роботи з його підключення до діючого магістрального водогону. Через те, що довгий час були складні відносини з Лисичанською міською радою, яка робила все, щоб ситуацію погіршити, процес затягнувся в часі. Наразі керівництво в місті змінилося, є конструктивний діалог з новим головою військово-цивільної адміністрації міста. Вирішення питання перейшло від політичної площини до прагматичного підходу.
– Цей проєкт завершується. Але вже було анонсовано наступні вливання для відновлення якісного постачання послуг Лисичанським водоканалом. Розкажіть детальніше.
– Ми готові допомагати і допомагаємо Лисичанську. Наразі виділяємо 3 мільйони з обласного бюджету на придбання каналопромивочної машини. Вона допоможе вирішити майже всі проблеми з каналізацією в місті. Такої машини ще немає у жодного комунального підприємства області. Коли за її допомоги місто вирішить власні проблеми, на ній можна буде заробляти, надаючи послуги іншим населеним пунктам.
Також Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України вдалося включити два об’єкти ЛКСП «Лисичанськводоканал» до реєстру проєктів, які будуть фінансуватися наступного року за рахунок коштів державного бюджету. Але стовідсоткову гарантію виділення на них коштів я, зрозуміло, поки надати не можу.
– Які це проєкти?
– Перший стосується забезпечення населення центральної та північної частини міста Лисичанська, а також міст Новодружеськ та Привілля питною водою із Західної фільтрувальної станції КП «Попаснянський районний водоканал». Колись звідти йшов водогін в Лисичанськ, але через політичні чвари постачання води звідти припинилося, і труби демонтували. Також з політичних мотивів катастрофічно знизилися об’єми води, що транспортуються по мережам КП «Попаснянський районний водоканал» на тимчасово окуповану територію Луганської області.
Але ми розуміємо, що Західну фільтрувальну станцію потрібно зберегти. По-перше, тому що це водогони на сотні мільйонів гривень. Якщо їх не експлуатувати, вони стануть непридатними, а на те, щоб прокласти потім нові, потрібні дуже великі кошти і не один рік. По-друге, колись нарешті тимчасово окуповані території Луганської області повернуться під контроль української влади, і воду потрібно буде туди постачати.
Цей проєкт передбачає будівництво магістрального водогону від 47 пікету водогону діаметром 1200 мм КП «Попаснянський районний водоканал» до камери перемикань ЛКСП «Лисичанськводоканал». Там вода дуже хорошої якості, і вона дешевша, ніж вода Білогорівського водозабору ЛКСП «Лисичанськводоканал».
На реалізацію проєкту у 2021 році передбачаються кошти для ЛКСП «Лисичанськводоканал» в об’ємі 50 мільйонів гривень.
– А другий проєкт?
– Наступним проєктом, вартість якого складає 30 мільйонів гривень, планується провести реконструкцію аварійного водогону, по якому постачається вода в міста Новодружеськ та Привілля. Наразі там 700-міліметрова труба, яку замінимо на нову меншого діаметру. Це унеможливить втрати води та забезпечить стабільне водопостачання в ці міста.
Облдержадміністрація гарантує розробку до 31.12.2020 цих проєктів. Після цього чекатимемо на фінансування у 2021 році.
– Сергій Гайдай, голова Луганської ОДА, анонсував готовність французів фінансувати окремі об’єкти сфери ЖКГ області.
– Так, навесні, до впровадження карантину, очільник області мав ряд зустрічей з представниками Франції. Були визначені два проєкти, які фінансуватиме французька сторона. Це реконструкція та капітальний ремонт об’єктів КП «Попаснянський районний водоканал», а також будівництво заводів з опріснення шахтних вод у містах Лисичанськ, Золоте, Кремінна. Інвестицій передбачається на суму 75 мільйонів євро або 880 мільйонів гривень. Поки розглядається виділення першого траншу у розмірі близько 33 млн євро. У вересні повинна відбутися зустріч технічних спеціалістів, потім буде підписаний ряд відповідних документів. На цей проєкт вже передбачено кошти в бюджеті Франції, і чотири французьких компанії виявили бажання взяти у ньому участь. Реалізовуватиметься він не раніше ніж через рік, адже на всі роботи ще потрібно розробити проєкти.
До цього часу КП «Попаснянський районний водоканал» також потрібно якось виживати, тому приймаємо ряд інженерних та технічних рішень, а також почали проводити інвентаризацію основних фондів. Все, що не стосується магістральних водогонів, ми передаватимемо на місця – у громади. Це їхня зона відповідальності. Тож, те саме ми проводитимемо і по «Старобільськводі». Підприємство сьогодні обслуговує громади 7 районів області, майно буде передано саме територіальним громадам. Відповідальність за надання послуг буде на політиках та менеджерах місцевого самоврядування, як це і повинно бути. Ну а ми, звичайно, як допомагали до сьогодні, так і будемо допомагати.
– Чи є рух у напрямку створення в області системи збирання, транспортування, захоронення та переробки відходів?
– Було прийнято Національну стратегію та Національний план управління відходами до 2030 року. Держава передбачила, що у 2020 році кожна область повинна розробити та затвердити свій Регіональний план управління з усіма видами відходів – твердими, рідкими, промисловими, побутовими та іншими. Цим займатиметься Департамент екології та природних ресурсів Луганської облдержадміністрації.
Щодо будівництва полігону – розроблено проєкт та його техніко-економічне обґрунтування. Вартість будівництва – 715 млн грн. Ми максимально популяризуємо його, але поки цікавості з боку інвесторів вкладати кошти в область немає, і можливість отримати кредит на його реалізацію під 1-2% річних також відсутня. Наведу приклад Франції. Там на відповідні цілі передбачаються кредити під 0,1% річних строком на 40 років з відстрочкою платежів на 10 років. Такий кредит вирішив би проблему. Звичайно, більш спроможні області намагаються збудувати в себе полігони за власний кошт. Наприклад, в Краматорську побудовано два великих сучасних полігони. А ті області, які мають обмежені фінансові можливості, як Луганська наприклад, готові були б будувати полігони в кредит на лояльних для себе умовах.
– Які є варіанти – складувати сміття в себе чи вивозити в інші області?
– Більш-менш окупиться перевезення машиною відходів на відстань не більше 40 км в один бік. Тож, навіть Донецька область – це не вихід. Тому ми націлені наразі хоча б максимально зібрати те, що є, щоб зменшити кількість несанкціонованих звалищ, а захоронення будемо здійснювати в тих місцях, які на сьогодні є. Для цього наразі Старобільськ отримав сміттєвоз. Також виділені кошти на придбання великих 18-кубових сміттєвозів для Марківки та Золотого.

Евеліна БОГДАНОВА