Пенсійний фонд України: нововведення у наданні послуг

12 грудня у приміщенні Рубіжанського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області для працівників засобів масової інформації проведено прес-конференцію. Її тема —
«Диджиталізація пенсій та інші нові сервіси веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України».

 

Керівниця управління Наталія Смаглюк наглядно та емоційно розповіла присутнім про нововведення у наданні послуг ПФУ: впроваджено новітні технології, у тому числі на виконання Стратегії модернізації ПФУ на період до 2020 року.
Так, Указом Президента України №837/2019 доручено до 31.12.2019р. вжити заходи щодо розвитку електронних послуг із призначення пенсій, одержання інформації для оформлення листків непрацездатності, отримання відомостей про суми виплачених доходів, зокрема через створення спеціального мобільного додатка доступу до персональної сторінки користувача таких послуг; запровадження в особистому кабінеті застрахованої особи на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України надання послуги з автоматичного розрахунку прогнозного розміру пенсії за відповідними даними (програма «Пенсійний калькулятор»); запровадження надання послуг у сфері пенсійного забезпечення в електронному вигляді з обов’язковим урахуванням потреб осіб з інвалідністю, зокрема з порушеннями зору та/або слуху.
До 30.06.2020р. має запрацювати механізм автоматичного, без особистого звернення особи, призначення пенсій за досягненням визначеного пенсійного віку.
Наталія Миколаївна підкреслила, що перш за все ПФУ працює над наданням послуг дистанційно. Найперший спосіб – телефони «гарячих» ліній. Підвищується попит на послугу «Прийом громадян скайп-зв’язком». Але найбільш різноманітними є електронні форми дистанційного надання послуг.
На сьогодні ПФУ працює з широким колом людей: крім пенсіонерів це і застраховані особи, і ФОП та юридичні особи-роботодавці, які сплачують ЄСВ. Тому Фонд намагається розвивати послуги та розширювати коло їх надання не тільки у стаціонарних відділеннях, а й на віддалених робочих місцях (ВРМ).
Фондом впроваджено Єдині стандарти обслуговування громадян, які управлінням виконано для створення зручних умов для відвідувачів. Це наближення послуги безпосередньо до людей і до громади, щоб людям не потрібно було їхати до управління. Це 4 ВМР та 4 агентських пункти (3 на території м. Рубіжне, інші — Кремінський район). Завдяки впровадженню Фондом новітніх технологій тепер на ВРМ забезпечено надання усього спектра послуг, який надається Пенсійним фондом, у т. ч. прийом документів на призначення та перерахунок пенсій.
Керівниця також зазначила, що надання послуг Фонд відв’язав від місця реєстрації. Тобто, незалежно де людина зареєстрована, вона може звернутися за послугою до будь-якого відділення Фонду. Консультації, інформації, правова оцінка документів та прийом документів на призначення/перерахунок пенсій здійснюються у будь-якому відділенні, але сам розрахунок розміру та проведення виплати завершується за місцем реєстрації, куди будуть направлені документи. Перебуваючи на відпочинку чи в гостях можна не поспішати повертатися додому аби не пропустити строк подання документів, а подати їх за місцем перебування.
Наталія Смаглюк проінформувала присутніх, що уже зараз Фонд проводить оцифрування раніше створених паперових пенсійних справ. Отже диджиталізація торкнеться кожного пенсіонера. Усі зможуть отримати доступ до своїх пенсійних справ через Інтернет.
Центри ретроконверсії вже працюють при головних управліннях, уже створено більше 1 млн електронних пенсійних справ осіб, яким вперше призначили пенсію у 2016 році і пізніше, та оцифрованих справ отримувачів пенсії по втраті годувальника-чорнобильця, по ЗУ «Про державну службу», «Про прокуратуру» та інші. По об’єднаному управлінню це майже 3 тис. нових призначень та 400 справ, переданих до центру ретроконверсії.
Доповідачка також продемонструвала зразок електронного пенсійного посвідчення і розповіла, що Пенсійний фонд України продовжує приймати заяви на його виготовлення усім охочим пенсіонерам. По управлінню таке посвідчення отримали майже 20 тис. пенсіонерів із числа внутрішньо переміщених осіб та більше пів тисячі місцевих.
Електронне пенсійне посвідчення уже містить КЕП, яке дає змогу отримувати електронні документи на веб-порталах органів влади. Виготовляє електронне пенсійне посвідчення, яке одночасно є платіжною карткою, Державний Ощадний банк України, а замовляється воно у відділеннях Фонду.
Окрім цього, Фондом запроваджено новий сервіс – електронна черга. Кожен користувач веб-порталу може записатись на прийом до будь-якого відділення Фонду онлайн. Це надасть клієнтам можливість зекономити час і уникнути черг при відвідуванні відділень.
А з серпня цього року доступний корисний сервіс – нова модель звернення громадян за призначенням пенсії «в один дотик», що є першим етапом впровадження системи “Е-пенсія”. Новий сервіс дозволяє призначити пенсію за одне відвідування сервісного центру, попередньо подавши заяву та усі необхідні документи через веб-портал електронних послуг Фонду. Отже, мінімізувати витрати часу на оформлення пенсій та людський фактор. З цією метою запроваджено нову автоматизовану систему призначення пенсій, що сама визначає найбільш вигідні умови для отримувача. Кардинально змінено технологію обслуговування громадян.
Новий сервіс є безкоштовним, допомагає спростити та покращити обслуговування клієнтів. Мова йде про максимальне переведення процесу обслуговування в мережу Інтернет. Не виходячи з дому, можна отримати всю необхідну інформацію.
Доповідачка зауважила, що існує проблема. Вона в тому, що далеко не всі пенсіонери користуються Інтернетом. Перевести обслуговування в електронний режим зовсім не означає — скасувати традиційний, звичний прийом для людей літнього віку, котрі «звикли до паперів». І додала, що наступний етап впровадження системи “Е-пенсія” – створення мобільного додатку. Для молодших людей на сьогодні у тестовому форматі працює новий електронний сервіс – мобільний додаток «Пенсійний фонд». Відтепер громадяни мають можливість доступу до електронних сервісів Фонду у зручному форматі з мобільних пристроїв – смартфонів та планшетів.
За інформацією Наталії Миколаївни, завдяки новому обладнанню у цьому році системи Фонду зробили потужний ривок у розвитку. Бази об’єднуються із забезпеченням захисту персональних даних.
Але основний акцент на наданні дистанційних послуг: щоб людина про себе бачила ту ж інформацію, що і у відділенні Фонду. І якраз основним інструментом надання дистанційних послуг є електронні послуги веб-порталу ПФУ. На цей час на веб-порталі Пенсійного фонду України зареєстровано майже 4 млн громадян, по об’єднаному управлінню 17 тис. осіб (Рубіжне – 11 тис.; Кремінський район – 6 тис.).
Тепер користувачу порталу можна перевірити розмір майбутніх виплат, не виходячи з дому. Адже запроваджено надання послуги із автоматичного розрахунку прогнозованого розміру пенсій «Пенсійний калькулятор».
Також, стартує ведення електронного реєстру лікарняних. ПФУ буде основним його учасником, так як реєстр функціонуватиме на базі РЗО.
Спікерка повідомила про ще один новий сервіс від ПФУ — електронний реєстр листків непрацездатності (ЕРЛН). За допомогою нового сервісу громадяни можуть отримати інформацію про себе, а страхувальники – по застрахованим особам, які працюють у страхувальника за трудовою книжкою, і сформувати та роздрукувати заяву-розрахунок.
Електронний реєстр листків непрацездатності створюється як складова частина реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Також розпочато перехід на електронні трудові книжки, а паперова трудова книжка відійде у минуле. Такий новий сервіс з’явився на офіційному порталі електронних послуг. Послуга доступна зареєстрованим фізособам сайту за наявності КЕП. За приміткою сервісу, інформація в «Електронній трудовій книжці» відображає трудові відносини найманого працівника за основним місцем роботи, за даними персоніфікованого обліку ПФУ за період з 2011 р. Тож у разі наявності трудових відносин за останнім місцем роботи, які були розпочаті у роботодавця до 2011 р., в «Електронній трудовій книжці» дані про них будуть відсутні.
Ще одним нововведенням стало налагодження автоматичного обміну даними між ПФ та Мін’юстом. Відтепер пенсії померлим не виплачуватимуть. Перевірку даних про померлих осіб автоматизовано. Ця взаємодія дозволяє оперативно інформувати Пенсійний фонд з боку Міністерства юстиції про факт смерті громадянина. Це, у свою чергу, дає змогу своєчасно надавати соціальну допомогу на поховання померлої особи і припиняти виплату пенсії. Нова взаємодія дозволяє громадянам оперативно отримувати виплати на поховання, а державі – контролювати процес і унеможливити будь-які махінації з пенсіями померлих людей.
На завершення заходу Наталія Смаглюк надала вичерпні відповіді (з використанням таблиць, буклетів та демонстраційних матеріалів) на чисельні запитання журналістів. Так, представників мас-медіа цікавило: чи є актуальними електронні сервіси для людей похилого віку з низькою комп’ютерною грамотністю? Як роботодавцю отримати електронну довідку про страховий стаж працівника? Як верифікувати користувача дистанційно? Які плани у ПФУ на 2020 рік та інші.

І коли на всі запитання журналісти отримали відповіді, вони щиро подякували Наталії Смаглюк і обіцяли донести отриману інформацію
до читачів.

Софія ЛАВРЕНЮК