«Кришталик»: школа, де не просто навчають

У травні цього року Рубіжанська обласна спеціальна школа «Кришталик» взяла участь у Всеукраїнській виставці «Сучасні заклади освіти – 2021», яка відбулася у Києві. За результатами виставки школа отримала золоту медаль у номінації «Психологічний супровід освітніх реформ у діяльності психологічної служби».

Проблемою сьогодення є збільшення кількості людей з патологією зорової функції. За даними статистики дванадцять з половиною осіб на 10 тисяч населення мають інвалідність по зору з дитинства. Це – вражаючі цифри! Такі учні можуть мати труднощі в навчанні, розвитку, комунікації, самовизначенні. Зауважимо, що фахівці, які працюють у «Кришталику», дійсно здатні надати таким дітям необхідну професійну допомогу. Тут малеча навчається, проходить офтальмологічне апаратне лікування, психологічну реабілітацію, відвідує корекційно-розвиткові заняття з лікувальної фізкультури, ритміки, корекції розвитку, соціально-побутового орієнтування, здобуває навички, необхідні для повноцінного самостійного життя…
Але – про все по порядку.

За результатами Всеукраїнської виставки «Сучасні заклади освіти – 2021» «Кришталик» отримав золоту медаль у номінації «Психологічний супровід освітніх реформ у діяльності психологічної служби»

Задля комфорту, розвитку й адаптації

Максимальна потужність Рубіжанської обласної спеціальної школи «Кришталик» – 180 учнів. У закладі навчаються діти з усієї Луганщини із різними порушеннями зору, в тому числі із дуже серйозними. Є тут слабозорі учні, учні з залишковим зором, є й тотально сліпі діти. Відповідно, все в цьому закладі організовано так, щоб ці діти тут комфортно почувалися, успішно навчалися та адаптувалися в соціум. Стосується це і матеріальної бази, і спеціального обладнання, і дидактичних матеріалів, і кадрового потенціалу закладу.
Для того, щоб допомагати дітям із порушеннями зору соціалізуватися, ефективно розвиватися, успішно навчатися, тут працює великий штат кваліфікованих і досвідчених співробітників – загалом понад 50. У спеціальній школі працюють тифлопедагоги, дефектологи, логопеди, практичний психолог, соціальний педагог, а також штат медичних працівників – педіатр, окуліст, сестра медична ортоптистка, медична сестра з дієтичного харчування та з масажу.
Специфікою роботи з дітьми з порушеннями зору володіють не лише вузькі фахівці (як то тифлопедагог чи медпрацівники), а й усі без винятку педагоги спеціальної школи. Уроки і заняття проводяться з урахуванням індивідуальних особливостей дітей. Належний час приділяється корекційно-розвитковим вправам. Наприклад, заняття на сенсорній доріжці, яка розташована на території закладу. Це – своєрідний тренажер для розвитку тактильної чутливості, що дуже важливо для людей з порушеннями зорової функції.
Що стосується території закладу – тут по-справжньому приємно знаходитися. Територія грамотно спланована: велике подвір’я, корпуси для навчання, гуртожиток, їдальня… Чудове озеленення, спортивний майданчик, облаштований з урахуванням потреб дітей, альтанка, біля якої розташована згадана вище сенсорна доріжка.
Не менш приємне враження залишають і всі приміщення закладу: просторі, обладнані відповідно до сучасних вимог з урахуванням індивідуальних потреб учнів.
Підручники, художня література, обладнання для занять фізичною культурою й обслуговуючою працею, спеціальне обладнання й дидактичні матеріали – все це сучасне, все покликане допомогти дитині навчитися працювати, відпочивати та насолоджуватися життям на рівні зі своїми однолітками.

Шануючи традиції

«Кришталик» має свої традиції, цікаву історію – вірогідно, це є одним із факторів, що допомагає колективу школи працювати на такому високому рівні. Тут шанують традиції. Зараз, поки вихованці насолоджуються літніми канікулами, співробітники якраз закінчують облаштовувати музей закладу.
На стендах музею представлені архівні фото, які ілюструють історію закладу, починаючи з 1958 року, коли на північно-західній околиці Рубіжного, просто на піщаному пустирі було зведено будівлю восьмирічної школи №7.
У травні 1959 року було ухвалене рішення міськвиконкому про передачу цієї будівлі під загальноосвітню школу-інтернат.
Такий заклад потребував і інших будівель – гуртожитку, їдальні, майстерень. Отже, 1 липня 1959 року було закладено перший камінь під будівництво гуртожитку…
У 1973 році відповідно до рішення Ворошиловградського облвиконкому школу-інтернат (на той час вже №1) було реорганізовано в спецшколу-інтернат для слабозорих дітей.
Упродовж десятиліть колектив напрацьовує досвід для того, щоб допомагати дітям з порушеннями зору. Цей досвід сміливо можна назвати передовим. Школа є органічною складовою вітчизняної спеціальної освіти, яка наразі сформувалася у чітко вивірену систему надання якісних послуг в межах Державних освітніх стандартів з повним комплексом корекційно-реабілітаційних послуг. Сьогодні «Кришталик» — базовий науково-дослідний майданчик кафедри тифлопедагогіки Київського національного університету імені Драгоманова, Луганського інституту післядипломної педагогічної освіти, кафедри офтальмології Луганського медичного університету.
Пошук нових підходів до освіти дітей з особливими освітніми потребами є центром докладання консолідованих зусиль колективу закладу й батьківської громадськості. І саме така співпраця дозволяє отримувати позитивні результати. Це засвідчують і чисельні нагороди, але головне – вдячність вихованців та їхніх батьків.

У «Кришталику» наявне сучасне обладнання для лікування зорових порушень

Так виглядають заняття на сенсорній доріжці, облаштованій на подвір’ї спеціальної школи

Під час уроку з технічної праці

У бібліотеці закладу представлені видання, надруковані шрифтом Брайля, – як підручники, так і художня література. На фото – сторінка підручника з природознавства для 5 класу. На знімку важко передати, як виглядає текст, набраний шрифтом Брайля – його треба відчувати тактильно, пучками пальців